Achtergrondinformatie auteur ir. Pieter Laurens

Auteur van 'Succesvol omgaan met uw baas!, een echt Nederlandse praktijkgids'

Ir. Pieter Laurens is een onopvallende bedrijfskundige die zijn ogen en oren in de verschillende bedrijven en instellingen, waar hij op tijdelijke basis werkzaam is, goed de kost geeft. Opvallend is het prikkelende boek 'Succesvol omgaan met uw baas!', van de hand van deze auteur. Klik hier voor meer info over het boek. Wie is de persoon achter deze titel? Hieronder staat een kort vragengesprek met de auteur om daar achter te komen. Wie meer vragen heeft kan rechtstreeks emailen met de auteur!! Het emailadres is pieter.laurens@wxs.nl.

Een kort vragengesprek:

V: Hoe bent u er toe gekomen om dit boekje te schrijven?
A: “Nou, ik weet niet hoe de situatie bij u thuis op verjaardagsfeestjes is, maar waar ik zoal vertoef is gelazer op het werk en dan in het bijzonder problemen met de baas toch wel een veelvoorkomend gespreksonderwerp. Chargerend gesteld zwicht de ene helft van Nederland onder het juk van de andere helft en kunnen ze er ook nog eens alletwee flink mee in hun maag zitten (vandaar ook dat die belachelijke hoeveelheid zelfhulpboekjes over de werksituatie bestaat). Wat ik dan vanuit mijn voyeuristische natuur automatisch doe is mijn oor iets beter te luisteren leggen, zowel op feestjes als in de verschillende werksituaties waarin ik professioneel betrokken ben. Dat is overigens niet altijd even leuk, moet ik zeggen. 

Soms kom je heel schrijnende situaties tegen, waarbij je de getroffen medewerker in kwestie eigenlijk alleen goed terzijde kan staan door een luisterend oor te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een wisseling van de wacht die tot gevolg heeft dat de nieuwe baas als een soort Louis van Gaal zijn eigen medewerkers van vorige afdelingen meeneemt en de zittende mensen (die het eigenlijke werk doen) verwaarloost en slechte beoordelingen geeft. Wat ik dan in mijn contacten met die medewerkers merkte is dat ik op zeker moment, als een soort afleidingsmanoeuvre ter afreagering van boosheid, de medewerker hielp om de baas in kwestie te karikaturiseren. Juist dat grappen over de werksituatie en de baas blijkt dan een goede eerste stap te zijn om de problemen wat lichter te maken. Je lost de problemen er natuurlijk niet mee op, maar het helpt uitstekend om wat afstand te nemen van de problemen.

Uiteindelijk bleek er toen op een gegeven moment toch een heel duidelijk patroon te ontstaan in de belevenissen van werknemers met hun baas en zo ben ik stukje bij beetje ertoe gekomen om die op dezelfde manier te beschrijven en karikaturiseren als ik in gesprekken doe. Belangrijk is daarbij vooral dat het luchtig blijft en dat je onvoorwaardelijk kiest voor de werknemer. Het is dus niet zo dat ik ook daadwerkelijk vind dat de baas altijd fout is, of altijd slechts het niveau haalt van een veredeld voorlichter, maar als je iemand die in de problemen zit met zijn baas aan het helpen bent, is het op dat moment wel even zo. Van de weeromstuit komen dan namelijk ook de goede punten van de baas naar boven en hervindt de werknemer zijn perspectief op de werksituatie en zijn relatie met de baas. Voor mij persoonlijk geldt dat het schrijven me hielp om de negatieve energieën die ik in de gesprekken tegenkwam, van me af te schrijven. Je voorkomt dan dat je die energie in je eigen werksituatie meeneemt.”

V: Kunt u kort een beeld van uzelf schetsen?
A: “Ik ben 39 jaar, bedrijfskundige; woon en werk in Utrecht, heb in het begin van mijn carričre als intern projectleider in verzekerings- en bankwezen gewerkt en ben sinds 6 jaar als zelfstandig trainer en adviseur werkzaam op het gebied van veranderingsprocessen in organisaties.”

V: Hoe hebben uw klanten eigenlijk op dit boekje gereageerd?
A:”Kijk, de consulting en coaching business is in belangrijke mate een zaak van personen. Al mijn klanten kennen mij persoonlijk en zijn dus gewend aan mijn werkwijze en de afwisselend serieuze en lichte relativerende toon die ik aansla. Voor hen bevat dit boekje weinig nieuws; sterker nog, zij zijn het die me - toen ik met het idee speelde om dit boekje te maken - op zeker moment aanmoedigden om dat ook daadwerkelijk te doen. Juist voor hen heb ik toen dat stukje over die duurbetaalde consultants opgenomen; die grap konden ze wel waarderen.”

V: Denkt u nu echt dat er vraag naar dit soort flauwe boekjes is?
A: “Tja, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar wat dubbel in ben. Laat ik het zo zeggen. Al was dit het enige boek in een self-service boekhandel op een onbewoond eiland, dan zou ik het nog niet kopen. Het heeft een melige toon en een groot lettertype dus je hebt het als je een beetje een snelle lezer bent, in 25 minuten uit. Bij gebreke aan een kantoor in de omgeving heb je daar dus weinig aan. De realiteit is echter dat we niet op een onbewoond eiland zitten maar in een bij tijd en wijle krankzinnige wereld. In die wereld liggen de boekhandels vol met soortgelijke semi-serieuze en slecht uit het Amerikaans vertaalde boekjes. De meeste van die boekjes streven dan weer naar een win-win-win situatie, zodat de werknemer die in de problemen zit op zijn werk, toch weer het gevoel krijgt dat zijn probleem eigenlijk ook een beetje aan hem of haar ligt. Terwijl dat in 9 van de 10 gevallen lariekoek is. 

Soms tref je gewoon een slechte baas en maakt het niet uit of je je werk wel of niet goed doet. Om nou die werknemers een hart onder de riem te steken heb ik dit boekje geschreven. Dan kunnen ze tenminste bij vlagen de humor van de werksituatie inzien. Dus juist vanwege het typisch Nederlandse karakter en het feit dat ik ondubbelzinnig partij kies voor de werknemer denk ik - of ik moet wellicht beter zeggen - hoop ik dat er vraag naar dit soort ‘flauwe boekjes’ is. Mijn gevoel is daarbij dat dit boekje, hoewel in absolute zin bezien echt geen hoogstaand produkt, in de stapel cadeauboekjes over het werk er door zijn eigen benadering toch met kop en schouders bovenuit steekt.”

Meer vragen? Mail met pieter.laurens@wxs.nl
Meer info over het boek? klik hier voor de boekgegevens

 

Bovenkant pagina · Boeken · SIWU-Homepage

Copyright © 2001, SIWU Uitgevers